STOP cijfers geven en stapels toetsen in gesloten kamers! 

Het geven van cijfers is dodelijk voor de nieuwsgierigheid van leerlingen en het helpt ook niet om de stof te leren. We moeten niet de kennis van leerlingen meten in een finale toets aan het einde van een lesperiode, maar continu te evalueren of leerlingen de stof hebben begrepen en ze feedback te geven. We hebben helaas in het onderwijssysteem een situatie gecreëerd waarin leerlingen hun best niet meer doen als ze er geen cijfer voor krijgen. Zo wordt de nieuwsgierigheid ondermijnd. 

Toetsing moet in dienst staan van het bevorderen van beter leren. Door alleen cijfers te geven, raakt dat uitgehold. Het breekt mijn hart als ik de studenten hoor b.v. zeggen: 

  • Moet ik dit woord leren? komt dit in de toets? 
  • Als ik een 6 haal ga ik het vieren. 

We blijven toetsen en tentamens afnemen en die met een cijfer beoordelen om het leerproces af te ronden. Dat is een traditie die er maar moeilijk uit te krijgen is. We doen het, omdat we het al eeuwen zo doen. Cijfers zouden objectief zijn, maar we vragen complexe vaardigheden en dat is meer dan alleen kennis pompen. Cijfers zijn vooral bedoeld voor ouders, inspectie en maatschappij. 

Stapels toetsen verhogen de stress en werkdruk voor de studenten. 

Hopelijk dat studenten in de toekomst actief leren zonder cijfers. 

Leer te Leren en NIET leren voor diploma! Leren met plezier! 

 

 

admin

Author admin

More posts by admin